§
O conselleiro de Cultura e Educación fixo hoxe balance do Plan LÍA de
Bibliotecas Escolares (Lectura, Información e Aprendizaxe) posto en marcha polo
seu departamento, e cuxa segunda fase comezará a funcionar en 2016
§
Na última década investíronse 11 millóns de euros na mellora das
bibliotecas
O conselleiro de Cultura,
Educación e Ordenación Universitaria, Román Rodríguez, visitou esta mañá a
biblioteca do IES A Xunqueira II, en Pontevedra, onde fixo balance co alumnado
das diferentes actividades que se desenvolven nestes espazos dos centros
educativos en prol do fomento da lectura e como centros de recursos ao abeiro
do Plan Lía de Bibliotecas Escolares (Lectura, Información e Aprendizaxe).
Neste contexto o titular do departamento de ensino do Goberno galego salientou
que a liña máis forte desta estratexia, o Plan de Mellora de Bibliotecas
Escolares (PLAMBE) cumpre este ano unha década en funcionamento, chegando xa a
máis de 174.000 alumnos de todas as etapas e ao 70% dos IES públicos.
Román Rodríguez explicou que o desenvolvemento
do PLAMBE, con 11 millóns de orzamento nestes 10 anos, ten dado grandes froitos
tanto no referido á mellora das instalacións coma no propio uso que o alumnado
fai da biblioteca. Non en balde, hoxe o 94% dos estudantes dos centros
integrados neste programa fai un uso cotiá destes espazos que, no seu 61% conta
con recursos electrónicos na súa colección, e que no 35% puideron ser ampliados
ao abeiro do Plan. Neste sentido o conselleiro destacou o carácter moderno e
integrador das bibliotecas escolares galegas que, xunto coa extraordinaria
implicación do profesorado, fan delas espazos de referencia a nivel nacional, o
que lles ten valido numerosos premios e recoñecementos á calidade do labor que
nelas se desenvolve.
Plan
Lía
O conselleiro quixo, así mesmo, salientar
outros logros xerais de todas as bibliotecas escolares galegas ao abeiro do
Plan Lía, tales como a mellora da competencia lectora no informe PISA, na que
os alumnos galegos obtiveron no 2012 unha vantaxe de 10 puntos sobre a media da
Unión Europea. Así mesmo, a estratexia ten funcionado como un axente fundamental
para o fomento do hábito lector tanto entre os seus estudantes como entre as
súas familias e contorna, a través de iniciativas como ‘Hora de Ler’, ‘Mochilas
viaxeiras’, os ‘Clubs de lectura’ ou o ‘Voluntariado de lectura’.
Tendo en conta os fitos conseguidos desde 2010
– ano de inicio do Plan Lía- o conselleiro comprometeuse a desenvolver unha
nova fase deste programa no período 2016-2020, co fin de garantir a presenza
estable das bibliotecas en todos os centros para que o conxunto da comunidade educativa
poida gozar dos beneficios que aportan.
Durante a súa visita ao IES Xunqueira II o
conselleiro estivo acompañado polo director xeral de Centros e Recursos
Humanos, José Manuel Pinal; e polo xefe territorial da Consellería en
Pontevedra, César Pérez Ares.
O éxito
do PLAMBE: 575 centros
Posto en marcha hai unha década, o Plan de
Mellora de Bibliotecas Escolares integra hoxe xa a 575 centros de ensino
públicos e máis de 174.000 alumnos. Respecto do alumnado, o implicado no
programa supón unha
porcentaxe do 63% do total de alumnos e alumnas que estudan en centros públicos
de titularidade da Consellería, xunto coas súas familias.
A distribución e porcentaxe sobre o total é a
reflectida no seguinte cadro.
Denominación
|
Centros PLAMBE
|
% respecto do total de centros
|
CEE Centro de Educación Especial
|
3
|
21,43%
|
CEIP Colexio de Educación Infantil e
Primaria
|
304
|
52,96%
|
CEP Colexio de
Educación Primaria
|
17
|
70,83%
|
CIFP Centro Integrado
de Formación Profesional
|
5
|
22,73%
|
CMUS Conservatorio de
Música
|
2
|
5,56%
|
CPI Centro Público Integrado
|
44
|
63,77%
|
CRA Colexio Rural
Agrupado
|
10
|
37,04%
|
EEI Escola de
Educación Infantil
|
9
|
6,98%
|
EOI Escola Oficial de
Idiomas
|
3
|
27,27%
|
EPAPU Centro Público de
Educación y Promoción de Adultos
|
1
|
9,09%
|
IES Instituto de
Educación Secundaria
|
177
|
69,69%
|
Os centros
incluídos no PLAMBE recibiron apoio para a actualización dos fondos documentais
(libros e outros materiais en distintos soportes e formatos); tamén para a
renovación do mobiliario e para adquisición dos equipamentos necesarios para
que a biblioteca poida exercer as súas funcións formativas, de xestión e
dinamización (equipamento informático e audiovisual variado), así como para
gastos de funcionamento e realización de actividades de dinamización para o
fomento da lectura e apoio do currículo escolar.
Neste
sentido cómpre salientar algúns datos de interese:
Fitos
|
%
dos Centros Plambe
|
Ampliaron espazos da biblioteca
|
35% dos centros
|
A biblioteca conta con recursos electrónicos
na súa colección
|
61% das bibliotecas
|
O alumnado fai un uso cotiá da biblioteca
para a aprendizaxe
|
No
94% dos centros
|
A biblioteca promove ou apoia traballos por
proxectos (innovación metodolóxica)
|
81% das bibliotecas
|
Están integradas as TIC nas actividades das
bibliotecas
|
No 91% dos centros
|
Realízase a “hora de ler” (tempo específico
para e lectura en horario lectivo)
|
No
84% dos centros
|
A biblioteca conta con alumnado voluntario
|
No 73% dos centros
|
Existe colaboración coas bibliotecas
públicas ou outras
|
No 61% das bibliotecas
|
Bibliotecas activas e dixitais
Os
devanditos fitos dan conta da contribución do PLAMBE á construción dunha rede
de ‘bibliotecas escolares activas’, exemplo de integración da cultura impresa e
a cultura dixital, e que son centros de recursos para a educación, para a alfabetización
dixital e informacional, ao tempo que espazos de lecer.
A este
respecto cómpre valorar a implicación dos docentes, gran activo das bibliotecas
e garante da súa excelencia. Non en balde, o profesorado galego que xestiona as
bibliotecas escolares é pioneiro na utilización da web 2.0 e das redes sociais
na xestión e dinamización destas bibliotecas.
Á
dixitalización deste espazos ten contribuído, así mesmo, o impulso da
Consellería a través de programas como o proxecto E-LBE para a introdución dos
lectores electrónicos nas bibliotecas escolares galegas, no que participaron un
total de 115 centros no período 2012-2014.
Implicación
da contorna
Neste marco de ‘bibliotecas activas’ as
accións desenvolvidas desde 2010 ao abeiro do Plan Lía teñen contribuído de
forma significativa a implicar a familias e contorna do alumnado. De feito, un 51% dos centros integrados no
PLAMBE organizan actividades destinadas especificamente as familias do alumnado
e nun 54% destes centros as familias colaboran directamente en actividades da
biblioteca escolar (horas do conto, actividades de lectura compartida, entres
as máis comúns).
Así mesmo,
un 66,54% dos centros do Plan xestionan ‘Mochilas viaxeiras’, 8.000 lotes de
libros e material multimedia para toda a familia que percorren as casas
incrementando as oportunidade de experiencia lectora no seo familiar; e no
curso 2014/2015 funcionaron clubs de lectura en 228 centros de ensino
secundario obrigatorio e postobrigatorio, unha acción que tamén promove a
participación desde os fogares.
Nesta mesma
orde de cousas, o programa Bibliotecas Escolares Solidarias, de voluntariado na
biblioteca escolar, supuxo un importante impulso para a implicación do alumnado
en tarefas de dinamización da biblioteca, especialmente de atención á
biblioteca e de fomento da lectura. No curso 2014/2015, un total de 1.200 alumnos
e alumnas de 5º e 6º de primaria realizaron actividades de voluntariado na súa
biblioteca escolar, e un total de 180 mozos e mozas recibiron certificados por
horas de colaboración e voluntariado na biblioteca do seu instituto. En breve
farase pública a convocatoria do programa “Bibliotecas Escolares Solidarias”
para o curso 2015/2016.
Segunda
fase do Plan Lía
De cara á renovación do Plan Lía para o
período 2016-2020, deseñaranse novos obxectivos, liñas estratéxicas e medidas
que garantan a presenza estable de bibliotecas escolares en todos os centros
educativos galegos de nivel non universitario e que amplíe a experiencia de
lectura e de acceso aos bens culturais de toda a poboación escolar galega.
Desta forma, a Consellería aposta por
xeralizar o modelo de biblioteca escolar como centro de recursos de lectura,
información e aprendizaxe, que lidera e apoia metodoloxías activas
imprescindibles para a adquisición das competencias clave para o alumnado do
século XXI, nomeadamente a lectura comprensiva e as competencias de uso, tratamento
e produción de información, e as coñecidas como competencias informacionais
(integradas na chamada competencia dixital, pero de maior alcance).
No hay comentarios:
Publicar un comentario